Tuesday 10 January 2017

Resveratrol - kebaikannya di dalam Vivix

Resveratrol
----------------------

Apakah resveratrol??? Apakah fungsinya??? Dari mana datangnya resveratrol??? Kenapa ia menjadi komponen utama dan terpenting dalam Vivix???


Apakah resveratrol??
===================
Resveratrol merupakan sejenis bahagian tumbuhan yang dikenali sebagai polifenol.

Dari mana datangnya resveratrol??
=============================
Ia boleh didapati pada tumbuhan, buah-buahan, bijian dan kekacang. Kulit anggur merah mengandungi konsentrasi Resveratrol yang paling tinggi. Ia bertindak sebagai 'sistem imunisasi' untuk memelihara sel-sel daripada jangkitan virus dan bakteria.

Apakah fungsi resveratrol??
========================
✔ Melindungi dan mengaktifkan mitokondria - "loji tenaga sel" yang menjana tenaga, menyelaras metabolisme tubuh, mengawal proses tumbesaran dan kematian sel.

✔ Mengaktifkan gen anti-penuaan (Sirtuin 1) - Apabila gen Sirtuin 1 dirangsangkan oleh Resveratrol, ia akan mengaktifkan pertumbuhan sel yang normal dan sihat serta mematikan pertumbuhan virus, bakteria serta sel-sel abnormal seperti sel kanser.



✔ Melanjutkan jangka hayat - Penyelidikan oleh Dr. David Sinclair dan ahli-ahli sains Itali memaklumkan bahawa Resveratrol mempunyai kesan melanjutkan jangka hayat.

✔ Meningkatkan daya ketahanan Bagaimana meningkatkan daya ketahanan? Dengan Resveratrol, bilangan dan fungsi mitokondria di dalam sel-sel otot ditingkatkan untuk membentuk fiber otot seperti otot ahli-ahli sukan. Daya ketahanan dapat ditingkatkan melalui proses ini.



✔ Membina daya ketahanan terhadap kanser melalui 3 fasa :-

⏩Fasa Pertama - mengurangkan kerosakan.      sel-sel sihat akibat serangan ejen-ejen karsinogenik.

⏩Fasa Pertumbuhan - Mengaktifkan gen Sirtuin 1 untuk menghalang pertumbuhan sel-sel kanser.

⏩Fasa Pertumbuhan Pesat Mempercepatkan kadar kematian sel-sel kanser.

Kenapa ia menjadi komponen utama dalam Vivix???
=====================================

Menurut (www.resveratrol.com),  Resveratrol merupakan antioksidan yang kuat yang dihasilkan oleh beberapa tumbuhan bagi tujuan untuk melindungi tumbuhan tersebut dari tekanan alam sekitar. Ia dihasilkan daripada tindakbalas tumbuhan tersebut terhadap jangkitan kulat, tekanan, kecederaan akibat dirosakkan haiwan, sinar UV, cuaca ekstrem dan sebagainya.


Tumbuhan yang menggunakan pestisid dan herbisid biasanya tiada atau kurang menghasilkan bahan ini kerana mereka dilindungi oleh racun perosak tersebut.

Tumbuhan yang paling banyak menghasilkan resveratrol adalah anggur, raspberi dan kacang. 

Menurut American Cancer Institute, rasveratrol adalah antioksidan yang sangat berkuasa. Ia mengurangkan pengaktifan NF kappa B, yakni sejenis protin yang dikaitkan dengan pembentukan kanser dalam tubuh.

Menurut laporan kajian yang dibuat oleh Department of Biochemistry and Molecular Biology, New York Medical College, resveratrol menjadikan proses proliferation dalam kanser payudara menjadi kurang aktif.

Menurut American Cancer Institute, meminum sumber resveratrol setiap hari menurunkan risiko kanser prostat. Malah meminumnya sekali seminggu boleh menurunkan risiko kanser prostat sebanyak 60%.


Anggur muscadine adalah anggur yang paling tinggi nilai resveratrolnya. Ikatan kimia dalam anggur muscadine ini jauh berbeza dari anggur-anggur jenis lain, yang mana ia kaya dengan anthocyanins, yang mempunyai antioksidan yang tinggi dan menunjukkan beberapa kesan anti-tumor, termasuk menghalang sintesis DNA dalam kanser payudara dan perkembangan saluran daran dalam sesetengah tumor, termasuk enzim perebak tumor.

Menurut Department of Patholody, Northwestern University Feinberg School of Medicine membantutkan perkembangan CCR6-mediated migration pada sel yang rosak dalam kes diabetes.

Resveratrol juga terkenal sebagai ejen Kanti-penuaan. Dalam kajian oleh Douglas Mental Health University Institute, McGill University, resveratrol melindungi kulit serta melambatkan kesan penuaan kulit dan lain2 kesan penuaan pada kulit.



Resevratrol juga berperanan dalam meningkatkan tahap ‘kolesterol baik’ dan melindungi dari kerosakan arteri, sekaligus menjaga kesihatan jantung.

Masyarakat di Barat mengambil wain merah untuk mendapatkan sumber resveratrol, namun kajian terbaru menunjukkan kesan alkohol pada wain boleh memberi kesan kepada golongan tertentu.

Jadi sebagai alternatif yang selamat dan halal, untuk resveratrol ini, Shaklee telah mengeluarkan produk yang sangat bagus, VIVIX yang mana:-

  • Satu sudu teh Vivix mengandungi resveratrol yang bersamaan dengan 100 gelas wain merah (jangan minum wain, haram!)
  • 2500 kajian yang diterbitkan terhadap bahan-bahan yang digunakan dalam Vivix
  • Vivix adalah 10 kali lebih power dari resveratrol semata-mata





No comments:

Post a Comment