Monday 5 June 2017

Tips elak gastrik ketika berpuasa di bulan Ramadhan

Hari ini nak kongsi sedikit tips elak gastrik ketika berpuasa di bulan ramadhan. Tips ringkas sahaja, sebabnya bulan puasa ni emosi orang sakit akan jadi kurang stabilkan nak baca panjang-panjang. Jom kita terus kepada tips nya ye.


1- Bersahur
Masalah gastrik ini dikatakan semakin teruk apabila kita berpuasa di bulan ramadhan. Sebab perut jadi kosong dan angin mudah masuk. Telahan ini tidak berapa tepat, sistem pencernaan kita berehat sepenuhnya ketika kita berpuasa. Jadi, rembesan asid hirdoklorik dalam perut akan menurun. Jadi, sepatutnya tidak terjadinya gastrik sebab kita berpuasa.

Perkara yang patut kita lakukan adalah bangun bersahur lebih kurang setengah jam sebelum waktu imsak. Bersahur dengan makanan yang tinggi kadar sulfur seperti brokoli, kobis dan bawang putih. Bersahur dengan makan nasi atau makanan berat lain yang berkhasiat dan rasanya tidak terlalu masam dan pedas.

2- Berbuka secara ringan
Sudah seharian kita berpuasa, elakkan berbuka dengan minuman berkarbonat dan berkafein tinggi. Minuman sebegini tidak bagus untuk kesihatan usus dan juga boleh menyebabkan kalenjar jus gastrik di dalam perut kita menjadi lebih aktif.

Seeloknya kita berbuka dahulu dengan buah kurma dan segelas air suam. Kemudian kita tunaikan solat maghrib, selepas itu barulah kita menjamah hidangan yang lain. Hal ini boleh mengelakkan perut 'terkejut' dengan kehadiran makanan setelah seharian berpuasa.

3- Mengamalkan makanan tambahan yang membantu atasi masalah gastrik
Makanan tambahan a.k.a suplemen a.k.a jugak vitamin memang berlambak dijual dipasaran. Tetapi, kita sebagai pengguna yang bijak haruslah memilih yang selamat, sihat dan semula jadi.

Shaklee mempunyai rangkaian produk yang telah dikaji oleh para saintis dan penerima anugerah nobel dalam menghasilkan setiap produknya. Bukan main cop kat label produk tu je "lulus kkm dan ujian klinikal". Produk shaklee ada yang sudah dipatenkan dan ujian klinikal yang dijalankan telah disahkan dan diakui selamat oleh pihak bertanggungjawab. Dan sudah semestinya produk shaklee ini mempunyai kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.

Antara produk shaklee yang dapat membantu mengatasi masalah gastrik semasa berpuasa adalah Vivix, ESP, peppermint ginger plus, meal shakes dan ostematrix.



Untuk mendapatkan konsultansi percuma sebelum,semasa dan selepas pembelian produk anda boleh hubungi saya melalui :

FB Page: Idayu Irdina
IG: @idayu_irdina
No.HP: 013-9189500


No comments:

Post a Comment