Wednesday 9 November 2016

Detox Parasit atau Cacing Secara Sihat Semulajadi

Umum kita berpendapat bahawa hanya kanak-kanak saja yang perlu makan ubat cacing untuk hapuskan cacing dari dalam tubuh mereka. Tapi, adakah kita sedar bahawa orang dewasa juga perlu melakukan hal yang sama cuma cara saja yang berlainan.



Detox merupakan satu proses untuk singkirkan toksin dari badan kita. Biasanya kita tahu bahawa detox ini untuk orang ingin turunkan berat badan saja. Sebenarnya bukan begitu, detox perlu dilakukan oleh semua orang untuk kesihatan badan yang lebih baik.

Terdapat pelbagai jenis parasit ataupun cacing yang mudah membiak di dalam badan kita, antaranya ialah:

👉 Cacing gelang
Ia mudah masuk ke dalam badan kita melalui makanan dan minuman yang tercemar.



👉 Cacing kerawit
Biasanya menghuni dalam badan kanak-kanak dan senang dikeluarkan bersama najis.



👉 Cacing tambang
Cacing yang panjang dan membiak di dalam paru-paru dan usus kita.



👉 Cacing cambuk
Dihadirkan melalui daging-daging yang tercemar. Jadi, sesiapa yang suka makan sushi & daging separuh masak itu kena lebih berhati-hati.



👉 Cacing pita
Cacing ini memang menjadikan badan manusia sebagai tempat untuk hidup. Datangnya dari sumber haiwan seperti ikan, ayam dan lembu.



Terdapat pelbagai jenis ubat cacing yang dijual dipasaran. Namun, terdapat juga beberapa cara yang lebih sihat untuk kita hapuskan cacing- cacing (detoks) yang membiak dalam badan kita ini. Antara caranya ialah :

1. Pemakanan yang sihat.
Kita semua tahu bahawa buahan dan sayuran bagus untuk tubuh badan kita. Minimum 5 sajian setiap hari, agar tubuh kita mendapat semua nutrien yang diperlukan. 
Banyakkan makan makanan yang tinggi serat supaya sistem pelawasan kita lancar. 
Selain itu, sayuran berdaun hijau seperti parsley dan daun ketumbar mampu menyingkirkan logam berat dari dalam badan.
Logam berat dalam badan? Ya, logam berat terdapat dalam air paip rumah kita sekaligus memang akan memasuki badan kita secara tak langsung.



2. Protein
Badan kita sememangnya memerlukan protein yang cukup. Sebab, protein adalah bahan binaan utama setiap enzim,hormon dan sel.
Lelaki dan wanita memerlukan 50~60g protein setiap hari. Namun, mungkin sesetengah orang memerlukan sehingga 90g protein sehari bergantung kepada tabiat dan rutin senaman masing-masing.
Tetapi, bagi lelaki berbadan besar pula memerlukan 70~110g protein sehari.

3. Berpuasa
Apabila kita berpuasa, secara automatiknya lima organ utama pencernaan kita dapat berehat. Apa lima organ utama itu? Perut, pankreas, usus besar, usus kecil dan hati. Cara ini dapat membantu meningkatkan keupayaan dan fungsi setiap organ terlibat, seterusnya membantu kelancaran proses detoks.

4. Kawal kandungan kalori
Jumlah kalori yang diperlukan oleh badan kita adalah 1200~1400 kalori bagi wanita dan 1500~1800 kalori bagi lelaki. Walaupun kita perlu mengambil makanan yang rendah kalori dan juga minimumkan pengambilan gula tambahan tidak melebihi 25g sehari. 

5. Supplemen untuk detoks
Terdapat pelbagai jenis supplemen untuk membantu proses detoks, namun perlu berhati-hati memilih supplemen. Pilihan yang selamat, sihat dan semulajadi yang mana kualitinya terjamin serta halal, saya pilih supplemen Shaklee. Sebab, setiap vitamin yang dikeluarkan akan dipastikan dulu kualitinya oleh saintis yang berpengalaman.



Alfafa complex
Kandungan klorofil di dalamnya dapat membantu menyingkirkan toksin dan bahan tercemar keluar dari badan serta menyokong kesihatan buah pinggang.

DTX Complex
Kandungan Milk thistle membantu kelancaran detoks badan dan menjana semula sel hati.

Garlic Complex
Kandungan bawang putih di dalamnya membantu menbuang parasit dan meningkatkan sistem imunisasi badan kita.

Herb-Lax
Vitamin ni bagus untuk detoks usus kita sebab ia dapat membantu nyahkan kesan-kesan degil yang menempel dalam usus kita itu. Kiranya vitamin ini bagus untuk pembersihan usus kita.

Nutriferon
Kehadiran parasit dalam badan kita mengakibatkan imunisasi badan menjadi lemah, maka demam dan penyakit lain senang singgah pada badan kita. Nutriferon sangat bagus untuk membantu tingkatkan sistem pertahanan tubuh kita.

Vivix
Ia dapat membantu menormalkan kembali sistem badan kita dengan detoks keseluruhan badan kita ini.




Bahanya parasit dalam badan kita ini, ia mampu mengganggu emosi kita. Jadi, jadual tidur kita akan terganggu sebab sukar untuk tidur, insomnia, keguguran rambut yang banyak, kulit kering, nafas berbau, badan kurus tapi perut buncit dan banyak lagi gejala yang tak elok terjadi disebabkan cacing ini membiak di dalam tubuh kita.

Untuk urusan konsultansi dan pembelian produk Shaklee ini boleh hubungi saya :



Fb: Idayu Irdina
Ig : #idayuirdina
idayu_irdina








No comments:

Post a Comment