Tuesday 23 May 2017

Khasiat Elderberry terkenal sejak zaman purba lagi

Menurut penulisan Dr.Axe di dalam blognya draxe.com, memberitahu terdapat bukti yang menunjukkan elderberry telah terkenal sejak zaman purba lagi sebagai 'natural remedy'. Tidak hairan lah sehingga sekarang elderberry masih lagi menduduki carta teratas dalam senarai herba untuk antiviral.



Elderberry ini terkenal disebabkan oleh khasiatnya yang banyak dan boleh dinikmati dalam pelbagai cara. Pada zaman Greek dulu, elderberry dikenali sebagai 'father of medicine' sebab ia dapat menyembuhkan pelbagai penyakit. Antara kebaikan elderberry adalah ia dapat mengurangkan tempoh selsema, masalah resdung, sakit saraf, keradangan, keletihan yang kronik, alahan, sembelit dan juga kanser. Ada kajian yang menunjukkan setelah mengambil ekstrak elderberry ia dapat mengurangkan tempoh selsema seawal 4 hari.


 
Pada tahun 1995, terjadinya wabak selsema di Panama sehingga memaksa pihak kerajaan menggunakan elderberry sebagai rawatan alternatif untuk membantu melawan wabak selsema itu.

Elderberry juga merupakan antioksidan, ia lebih kaya dengan flavonoids berbanding blueberry, kranberi, biji goji dan beri hitam. Sekarang kita dah dapat sedikit gambaran tentang khasiat elderberry ini, jom kita ketahui lebih dalam lagi tentang kebaikan elderberry ini.



Kebaikan Elderberry terhadap kesihatan kita

 1. Melegakan demam dan selsema

Elderberries adalah sangat baik sebagai penggalak sistem imun. Ia mengandungi sebatian kimia yang dipanggil anthocyanidins, yang diketahui mempunyai kesan terhadap penyakit. Ekstrak elderberry telah terbukti sebagai rawatan yang selamat, berkesan dan kos efektif untuk kedua-dua gejala demam dan selesema.

Pada tahun 2016, Nutriens telah menerbitkan satu jurnal kajian yang menunjukkan suplemen elderberry mampu mengurangkan tempoh dan gejala demam selsema pengembara.

Pengembara yang mengguna herba ini 10 hari sebelum sehingga 4-5 hari selepas perjalanan ke luar negara, mengalami selsema purata tempoh 2 hari lebih pendek begitu juga dengan mereka yang mengalami demam.

Selain itu, beberapa kajian telah menunjukkan bahawa ekstrak elderberry amat berkesan mengurangkan simptom-simptom seperti flu. Secara khususnya, flavonoid yang terkandung di dalam ekstrak elderberry mengikat kepada H1N1 virus influenza manusia dan virus selesema burung H5N1.

Satu kajian secara rawak telah dilakukan pada tahun 2009, pesakit kepada dua kumpulan: Satu kumpulan telah diberikan empat dos 175 miligram ekstrak elderberry proprietari harian, dan kumpulan lain menerima placebo setiap hari selama dua hari. Kumpulan ekstrak elderberry yang dirawat menunjukkan peningkatan yang ketara dalam kebanyakan tanda-tanda selesema manakala kumpulan placebo tidak menunjukkan sebarang peningkatan atau peningkatan dalam keterukan gejala. Para penyelidik menyimpulkan bahawa ekstrak elderberry berkesan dalam mengawal gejala influenza. 

Satu lagi kajian yang telah diterbitkan di dalam Jurnal Penyelidikan Perubatan Antarabangsa menunjukkan bahawa apabila ekstrak elderberry digunakan dalam jangka masa 48 jam pertama bermulanya simptom selsema, ia dapat memendekkan tempoh simptom tersebut pada puratanya 4 hari.



2. Masalah Resdung

Dengan sifat-sifat anti-radang dan antioksidan elderberry, ia masuk akal bahawa ia boleh membantu masalah sinus ataupun resdung ini. Jangkitan sinus adalah keadaan di mana rongga sekitar saluran hidung menjadi radang, dan herba anti-virus ini boleh dijadikan sebagai penawar semula jadi jangkitan sinus.

Satu kajian yang dijalankan oleh Institut Jabatan Perubatan Komplementari Perubatan Dalaman di Hospital Universiti di Zurich, Switzerland diperiksa penggunaan produk proprietari, Sinupret, yang mengandungi bunga elderberry. Penyelidik menggunakan Sinupret untuk merawat sinusitis bakteria bersama-sama dengan antibiotik (doxycycline atau vibramycin) dan decongestant. Orang yang mengambil kombinasi menunjukkan perubahan yang lebih baik berbanding dengan mereka yang tidak mengambil Sinupret sama sekali.

3. Merendahkan Paras Gula Dalam Darah

Kedua-dua bunga dan buah yang secara tradisinya telah digunakan untuk merawat kencing manis. Penyelidikan telah mengesahkan bahawa ekstrak elderflower merangsang metabolisme glukosa dan rembesan insulin, menurunkan tahap gula dalam darah.Penyelidikan yang diterbitkan dalam Journal of Nutrition dinilai tindakan seperti insulin dan insulin melepaskan elderberry hitam dalam vitro.

Kajian ini mendapati bahawa ekstrak akueus tua meningkat dengan ketara pengangkutan glukosa, pengoksidaan glukosa dan glikogenesis tanpa sebarang insulin ditambah.

Apakah proses glikogenesis, dan mengapa ia penting? Glikogenesis adalah proses di mana gula berlebihan dibersihkan daripada aliran darah dan ke dalam otot dan hati, yang membantu mengekalkan gula dalam  darah yang normal di dalam badan kita.

4. Diuretik semulajadi

Elderberry telah ditunjukkan untuk menggalakkan kedua-dua proses membuang air kecil dan air besar. Kajian telah menunjukkan elderberry itu atau Sambucus mempunyai kesan diuretik semulajadi.  Diuretik adalah bahan yang menggalakkan pengeluaran air kencing. Doktor menetapkan diuretik apabila badan mengekalkan terlalu banyak air, yang menjadi masalah biasa di kalangan orang dewasa yang lebih tua.



Kenapa panjang sangat bercerita pasal Elderberry ni?? Mana nak dapatkannya kat Malaysia ni?? Buah-buahan import ni selalunya memang mahal. Kalau yang organik lagi la mahal.

Apa nak cari jauh sangat, Elderberry Eropah ada terkandung dalam Vivix Shaklee. Sebotol Vivix ada 150ml, tapiiiiiiii...kat dalamnya ada 10x resveraterol. Vivix ada 4 ramuan utama yang sememangnya tiada tandingan dari segi khasiatnya.


Apa yang hebat sangat pasal Elderberry dan Vivix ni??? Saya biarkan gambar yang berbicara ye.





Jadi, anda tak payah susah-susah kumpuk duit untuk ke negara Eropah semata-mata nak beli buah purba ini. Apa yang perlu anda buat?? Senang sahaja, call, whatsapp atau mesej je saya untuk order. Paling mudah tekan je link-link kat bawah ni untuk beli Vivix.

Tapi sebelum itu,saya sangat berbesar hati untuk memberitahu bahawa anda semua layak untuk mendapatkan konsultansi percuma daripada saya sebelum,semasa dan juga selepas pembelian dilakukan.

SID : 1133646
Fb Page : Idayu Irdina
Ig : @idayu_irdina
No.HP : 013-9189500



Sebenarnyakan...lebih jimat jika anda membeli 2 botol Vivix di dalam SATU resit. Sebab, anda akan mendapat semua ini dengan percuma...

 Percuma keahlian shaklee jimat RM70
Percuma penghantaran melalui Gdex / City Link
Cashback rebate  /-rm35 masuk akaun anda





No comments:

Post a Comment