Saturday 10 September 2016

Hapuskan Parut Keloid yang HODOH

Apabila selak bahu di lengan, kelihatan hodoh benar parut yang timbul selepas mendapat suntikan BCG sewaktu menjadi pelajar sekolah dahulu.

Apabila selak bahagian perut, resah sungguh apabila terlihat parut yang timbul selepas menjalani pembedahan untuk melahirkan zuriat comel itu.

Apabila melihat belakang tangan, rasa tidak yakin dengan penampilan diri. Hendak menyambut huluran salam tangan pun rasa segan apabila jelas kelihatan parut yang timbul itu.

Apa yang harus dilakukan?? Macam mana hendak hilangkan parut yang hodoh ini?? Produk apa yang ada yang boleh membantu mengatasi masalah ini??

Ok...jangan panik...tarik nafas dalam-dalam, baca dan fahamkan penerangan yang ingin saya kongsikan ini.



KELOID

Keloid merupakan parut luka yang hidup dan susah untuk hilang. Ia menjadi timbul dan membesar sehingga ia terkeluar daripada sempadan luka tersebut. Kadang-kadang ia akan menimbulkan rasa tidak selesa, gatal dan sakit. Malahan, ia juga boleh menyebabkan tekanan perasaan akibat perubahan fizikal yang berlaku. Namun, daripada sudut pandangan bidang perubatan, keloid tidak membawa bahaya.

Keloid boleh berlaku apabila terdapat luka di badan. Contohnya luka akibat kemalangan, kebakaran, suntikan (biasanya BCG), dan juga jerawat. Keloid boleh berlaku disebabkan oleh keturunan, kulit kaum India lebih senang mendapat parut keloid, yang kedua adalah kaum Melayudan yang ketiga adalah kaum Cina.

Di negara Barat, keloid lebih banyak berlaku pada kulit Orang Hitam berbanding kulit Orang Putih. Bagaimana parut keloid ini boleh terbentuk? Ia adalah agak misteri menurut Dr Azwan .

Keloid amat sukar untuk diubati, namun terdapat beberapa cara yang boleh dicuba untuk menghilangkan parut keloid.

CARA MENGHAPUSKAN PARUT KELOID

1. Sapu dan urut parut keloid

    Terdapat pelbagai produk untuk menghilangkan kesan parut dijual dipasaran. Kita boleh memilih krim parut yang sesuai dan cepat keberkesanannya. Selain itu, kita juga boleh melakukan teknik urutan pada parut tersebut supaya parut menjadi lembut, rata dan kurang gatal. Lakukan urutan perlahan-lahan pada parut selama setengah jam, 3-4 kali dalam sehari.


2. Silicone Patch

    Biasanya silicone patch ini digunakan ditempat yang sukar untuk dicapai, contahnya parut di bahagian punggung dan kawasan belakang badan kita. Namun ia juga boleh digunakan di mana-mana sahaja kawasan parut yang terdedah.



3. Suntikan Steroid

    Suntikan steroid ataupun Triamcinolone Acetonide ataupun dipanggil juga Kenacort adalah merupakan sejenis suntikan steroid yang digunakan untuk memberhentikan penghasilan kolagen di dalam tisu parut.



4. Pembedahan

    Pembedahan untuk membuang parut keloid dilakukan mengikut kesesuaian. Namun, ia juga mungkin akan memburukkan lagi keadaan. Perlu diingat, keloid juga boleh terjadi akibat menjalani pembedahan. Kadang kala, selepas pembedahan membuang parut keloid terbentuknya parut yang lebih besar dan hodoh. Oleh itu, minta pandangan daripada pakar plastik surgeri terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa keputusan.


5. Pemakanan Tambahan (Supplemen)

    Terdapat pelbagai pemakanan tambahan yang dijual dipasaran. Kita perlu bijak memilih diantara supplemen yang dijual itu asli ataupun tiruan, organik ataupun sintetik, halal ataupun tidak halal, pihak pengeluar ada melakukan ujian klinikal ataupun tidak terhadap produk yang mereka jual, ataupun sekadar supplemen yang rebranding sahaja.

    Pelbagai kesan buruk yang boleh berlaku kepada sistem tubuh badan kita sekiranya kita tersalah memilih supplemen. Bagi saya, saya pilih yang sihat, semulajadi dan selamat. Shaklee telah berada di Malaysia sejak tahun 1988 lagi. Terdapat juga vitaminnya yang sudah 100tahun formulanya dihasilkan. Tapi, yang paling penting, pihak Shaklee sanggup melaburkan jutaan dolar untuk menjalankan ujian klinikan ke atas setiap produk sebelum ia dipasarkan. Tidak perlu diragui lagi keberkesanan apabila pihak NASA pun menggunakan khidmat Shaklee bagi membekalkan supplemen kepada para angkasawan mereka. Hebat bukan?

Jom kita lihat supplemen Shaklee yang sesuai dan berkesan untuk menghilangkan parut keloid yang hodoh ini.

1. Vitamin E dengan ekstrak biji anggur.

    Membantu melembapkan kulit dan bertindak sebagai antioksidan yang memelihara sel-sel kulit yang terdedah kepada radikal bebas agar tidak rosak dan menyebabkan penuaan awal.

    Selain ia dapat membantu merawat pelbagai jenis parut seperti parut jerawat, keloid dan parut pembedahan.

Selenium yang di dalam Vitamin E Shaklee bertindak membantu penyerapan Vitamin E yang lebih berkesan oleh tubuh kita. Selain daripada ekstrak biji anggur yang terdapat di dalamnya yang berfungsi sebagai anti kanser membantu menganjalkan kulit.



2. GLA Complex

    Membantu mengurangkan inflamasi kulit, ekzema, elergi, kegatalan, kulit kering memperbaiki bintik penuaan dan juga kurap. Selain itu, GLA complex juga dapat meringankan rasa sakit dan bengkak yang terjadi daripada rheumatisma dan artritis.



3. ESP Soy Protein

    Membantu memperbaharui sel kulit dan penghasilan kulit baru yang menjadikan kulit lebih cerah dan berseri. Ia juga dapat memudarkan parut disebabkan oleh pembedahan, kemalanga, kebakaran dan juga keloid.


Untuk tempahan produk-produk Shaklee dan juga konsultansi secara percuma, boleh hubungi saya..

Intagram : idayu_irdina
No.telefon: 013-918 9500
(sms @ whatsapp)

Trusted SID : 1133646





No comments:

Post a Comment