Thursday 12 February 2015

PETUA HILANGKAN JERAWAT AGAR CANTIK MELETOP MACAM SELENA GOMEZ


Mempunyai kulit yang bermasalah merupakan perkara yang paling merunsingkan bagi wanita. Jerawat adalah musuh utama yang membunuh keyakinan seseorang wanita terhadap dirinya. Lebih kurang 80 peratus wanita di Malaysia mempunyai masalah kulit muka berminyak dan berjerawat. Atasi masalah ini dengan bijak dan berkesan sebelum ianya menjadi lebih parah dan meninggalkan kesan parut hodoh di muka. 

Jerawat dapat menjejaskan penampilan diri seseorang
Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan jerawat tumbuh di bahagian muka terutamanya. Kelenjar-kelenjar di bawah lapisan kulit kita akan mengeluarkan minyak atau sebum yang menjadi pelembab semulajadi untuk kulit. Namun, apabila liang-liang roma dibahagian kulit kita tersumbat, ia akan menyebabkan terjadinya jerawat. Selain itu, terdapat banyak faktor yang menyebabkan jerawat tumbuh di bahagian kulit kita, antaranya adalah kesan ketidakstabilan hormon, bakteria, stress, alat solek dan cara pengambilan pemakanan seharian juga turut menjadi punca terjadinya jerawat.


Terdapat banya petua atau tips yang kita boleh lakukan untuk mengatasi masalah jearawat. Namun, di sini dikongsikan 5 cara mudah yang kita boleh lakukan sendiri di rumah atau pun kolej mahupun asrama,dengan menggunakan bahan semulajadi yang mudah didapati.

1. TOMATO
Umum mengetahui tomato mempunyai khasiat yang sangat bagus untuk kulit kita. Cara paling mudah adalah dengan jadikannya sebagai pencuci muka. Sebiji tomata dibelah menjadi dua bahagian, gosokkan ke seluruh bahagian wajah dan biarkan sehingga kering. Kemudian, bilas menggunakan air suam. Disamping itu, untuk mendapatkan kesan yang lebih baik, jadikan buah dan jus tomato sebagai sajian harian anda.

2. LEMON
Kebiasaan lemon digunakan di dalam masakan. Ramai yang terlepas pandang bahawa lemon mempunyai banyak antioksidan yang bagus dan dapat membantu menghilangkan jerawat. Potong sebiji lemon kepada beberapa bahagian, kemudian gosokkan pada kawasan wajah yang berjerawat 2-3 kali sehari. Amalkan sehingga jerawat hilang.

3. UBAT GIGI
Cara yang paling senang dilakukandi mana-mana sahaja. Sapukan sedikit ubat gigi pada jerawat dan biarkan ia kering semalaman, biasanya dilakukan sebelum tidur. Keesokkan pagi,bilas menggunakan air bersih. Ubat gigi mampu membantu menyerap minyak dan mengecutkan jerawat.

4. MADU
Terdapat banyak cara yang boleh dilakukan dengan menggunakan madu. Namun, yang paling ringkas, campurkan sedikit madu bersama bedak sejuk. Kemudian tampal sapukan ke bahagian wajah yang berjerawat dan biarkan ia kering. Seeloknya diamalkan dua kali sehari untuk lebih berkesan.

Selain daripada itu, madu juga boleh dijadikan masker dengan dicampur bersama bahan-bahan yang lain:
            1/4 ulas bawang putih
            1 kiub lobak merah
            1 putih telur
            1 sudu teh madu

1. Tumbuk bawang putih dan lobak merah sehingga lumat.
2. Kacau putih telur sehingga sedikit berbuih. Kemudian tambahkan bahan yang ditumbuk ke dalam       putih telur beserta dengan madu. Kacau sehingga sebati.
3. Sapukan pada wajah dan biarkan selama 30minit sebelum bilas menggunakan air bersih.

5. BAWANG PUTIH
Tumbuk sehingga halus bawang putih tersebut dan lumurkan ke muka. Biarkan selama 10 minit, kemudian bilas menggunakan air bersih. Bawang putih merupakan antioksidan semulajadi untuk tubuh badan kita.


Terdapat di antara kita mempunyai masalah jerawat tumbuh kembali setelah menggunakan produk-produk kosmetik. Masalah ini mengundang ketidakselesaan pada wajah kita apabila mengenakan alat solek di wajah. Setelah mencuba pelbagai kaedah yang disarankan, hasilnya tetap juga jerawat tumbuh. Sebetulnya kita terlupa bahawa sistem dalaman kita memerlukan vitamin yang sewajarnya untuk menjadikan kita cantik dan sihat. Antara vitamin-vitamin yang diperlukan untuk kulit yang sihat dan cantik adalah:

1.VITAMIN C
Ia dapat membantu pembentukan kolagen kulit selain dapan melembabkan dan menghaluskan kulit. Selain itu, ia juga sebagai antioksidan bagi melindungi kulit daripada kotoran dan pencemaran udara.

2.VITAMIN E
Berperanan menghapuskan radikal bebas yang merosakkan kulit disamping menjaga kelembapan kulit dan melindunginya daripada sinaran ulta-ungu.

3. B COMPLEX
Vitamin ini mengandungi kesemua jenis vitamin B yang diperlukan oleh badan. Ia dapat meredakan stress yang menjadi punca jerawat. Berfungsi sebagai pelembab, dapat mencegah pigmentasi, melambatkan tanda penuaan dan mencegah jerawat.


Vitamin-vitamin Shaklee merupakan 100% semulajadi dan tanpa bahan pengawet serta dijamin halal. Tambahan pula, baru-baru ini Shaklee telah dinobatkan sebagai THE BRAND LAUREATE AWARDS 2014/2015- THE BEST MLM BRAND - NUTRITIONAL SUPPLEMENT.

Jom kita sama-sama tengok video salah seorang pengguna set kecantikan Shaklee yang terbukti berkesan. 7 tahun bukan suatu tempoh masa yang singkat. Jangan biarkan kulit wajah kita mengalami masalah yang tidak berkesudahan. Telah tiba masanya untuk kita cari jalan penyelesaiannya.


.





Hubungi saya:-

PM/Whatsapp/Telegram/Wechat: 013-918 9500
Shaklee Independent Distributor No 1133646
konsultansi percuma



No comments:

Post a Comment